گان و شان جراحی چیست ؟

گان و شان جراحی چیست ؟

گان و شان جراحی چیست ؟

گان و شان جراحی اتاق عمل لباسی است برای پوشش در محل اتاق عمل برای تمیزی و استریل مانده نقاط عمل جراحی.

گان جراحی ( Gun surgerygun)

گان جراحی به معنی : تفنگ، ششلول، تلمبه دستی، سرنگ امپول زنی و امثال ان، توپ، تیر اندازی کردن می باشد. گان جراحی نوعی لباس می باشد که پزشکان و پرسنل اتاق عمل از آن استفاده می کنند که به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد:

یک بار مصرف و چندبار مصرف

گان های یکبار مصرف که به دوصورت مچ کشدار و بدون مچ قابل استفاده است.بیشتر جراحان از نوع مچ کشدار آن استفاده می کنند .گان جراحی گان های به دو صورت استریل و غیر استریل عرضه می شود . بیشترین استفاده این لباس ها در اتاق عمل می باشد . گان های استریل در در پایان فرآیند دوخت داخل دستگاه استریل می شود و این گان ها کند زدایی و استریل شده و به صورت اتوماتیک بسته بندی می شود. ولی گان های غیز استریل به صورت دستی بسته بندی می شود.

گان چند بار مصرف این گان ها از پارچه های چندبار مصرف که عموما از پارچه های ترگال و عمدتا از جنس پنبه می باشد دوخته و آماده می شود. ویژگی مهم این لباس ها قابلیت چند باره استریل می باشد. و عمدتا از رنگ های سبز و آبی می باشند دلیل استفاده از رنگ های آبی و سبز در تولید گان جراحی نگاه کردن به رنگ آبی و سبز می تواند باعث تقویت دید جراح به اشیای قرمز از جمله احشای خون‌آلود شود. نگاه کردن جزئی به چیزی سبزرنگ یا آبی ، می‌تواند چشم‌ها را به تغییرات رنگ قرمز حساس‌ تر کند.

ویژگی های یک گان مناسب:

  1. -هزینه مناسب
  2. -قابلیت حفاظت
  3. -راحتی
  4. – تبادل هوایی مناسب

 

شان‌ جراحی(انگلیسی: Surgical Drapes)

پارچه‌هایی استریل که قسمتی از بدن بیمار را که می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد، از سایر قسمت‌های غیراستریل جدا می‌کند.شان جراحی

این شان های جراحی انواع مختلف دارد که عبارتنداز:

  • شان ساده : جهت پوشاندن قسمت‌هایی از بدن بیمار ، میزهای لوازم جراحی و تخت‌های اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شان مایو : این مدل از شان مانند روبالشی، برای پوشاندن میز مایو یا سینی مایو به کار می‌رود.
  • شان مخصوصه پا : این شان در عمل‌های جراحی دستگاه تناسلی یا ادراری و مقعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پای بیمار که در رکاب تخت جای داده شده نیز توسط شان مخصوص پا ، پوشانده می‌شود.شان‌ها قبل از استریل، به طرز مخصوصی تا می‌شوند تا استفاده از آن‌ها آسان باشد.
  • شان بزرگ سوراخ دار : بدن بیمار را می پوشاند و فقط ناحیه محل جراحی را بدون پوشش باقی می‌گذارد.

از شان جراحی برای جدا سازی نواحی غیر استریل از استریل استفاده می شود که این شان ها از پارچه ترگال چند بارمصرف تهیه و تولید می شود.چرا که استفاده از پارچه های چندبار مصرف باعث می شود بتوان شان ها را بعد از استفاده دوباره استریل و برای جراحی های بعد استفاده نمود.

گان و شان جراحی بیشتر در اتاق عمل ها استفاده زیاد دارند.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *